Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

A fáradékonyság és az egészséges táplálkozás összefüggése

  Egészséges étrendet követsz, mégis folyton kimerültnek érzed magad? Több oka is lehet.

 

faradtsag2.jpg



Túl sok idő telik el evés nélkül
Bármennyire egészséges étrendet is követsz, ha 2-4 óránál több idő telik el anélkül, hogy ennél valamit, a vércukorszinted csökken. Ennek hatására fáradt, ingerlékeny, szétszórt és éhes leszel. Legalább 3-4 óránként harapj valamit. Reggel, ébredés után egy órán belül mindenképp egyél, mert a vércukorszint ilyenkor a legalacsonyabb.

Nem a megfelelő zöldségeket eszed
Bár „rossz” zöldségek nincsenek, azonban vannak olyan zöldségfélék, melyek fogyasztása különösen sok energiát ad, így kevésbé leszel fáradékony. Ilyenek például a brokkoli, a kelbimbó, a káposzta és a karfiol. Ha teheted, ezek közül legalább az egyiket naponta fogyaszd!

Vashiány
A 18 és 49 év közötti nők mintegy 12 százaléka vashiányos. Én is az voltam és nagyon hajlamos vagyok rá, sokszor visszatér , így vas komplexet szedek ennek elkerülésére.
 Ha te is közéjük tartozol, hiába táplálkozol egészségesen, akkor is folyton kimerültnek érezheted magad. A marhahús a legoptimálisabb vasforrás, ugyanis olyan formában található meg benne a vas, amit a szervezet legjobban tud használni. Abban az esetben, ha vegetáriánus vagy, növényi forrásokból is fedezheted a szükséges vasat: fogyassz rendszeresen babot és spenótot. A vas felszívódását segítik a C-vitaminban gazdag élelmiszerek, például a facsart narancslé, a bogyós gyümölcsök vagy a paradicsom. A kávé és a tea – mint csersavas savak – viszont gátolják a vas felszívódását a szervezetben, ezért ha megoldható, akkor a vasban gazdag étkezést követő egy órában ezekből ne igyál.

Kevés szénhidrát
Egy tanulmány kimutatta, hogy az alacsony szénhidráttartalmú diétán lévő nők rosszabbul teljesítenek a memóriaalapú feladatokban, mint azok, akik nem a szénhidrát csökkentésével mérséklik a bevitt kalóriák mennyiségét. Az ideális étrend 50-55 százalékban tartalmaz összetett szénhidrátokat, 20-25 százalékban fehérjét és 25 százalékban zsírt. Az összetett szénhidrátok az emésztés során energiát adnak, míg a fehérjék, zsírok, valamint a rostok lassítják az emésztési folyamatot, így az energia hosszabb ideig kitart.

Összetett, úgynevezett „jó“ szénhidrátok nagyon sok hasznos tápanyagot tartalmaznak: vitaminokat, ásványi anyagokat, rostokat. Ilyenek például a rizs, teljes kiőrlésü kenyér, zabpehely, puffasztott rizs – búza, zöldségek. Ezeknek a termékeknek a glikémiás indexük is alacsony, ami azt jelenti, hogy nem emelik meg gyorsan a vércukorszintet és hosszan tartanak jóllakott állapotban.

 

Kevés alvás
A szervezetnek átlagosan 7-9 óra alvásra van szüksége, diéta alatt akár többre is hiszen a szervezetnek még alacsonyabb az energia szintje.
A hosszú távon lévő kevés és rendszertelen alvás nem, hogy fáradékonyságot okoz, de sok betegség okozója és a   kialvatlanság hízáshoz is vezethet hiszen a szervezetünk  jobban fogja kívánni a szénhidrát bomba cukros ételeket, hogy mihamarabb energiához jusson.

 

        17_tired.jpg